FOTOVERHAAL | Max’ überdikke Audi RS5 van 2012

Max Weering uit Coevorden stond als jongetje al op de racebaan. Noem het een familiekwaal. Zijn daily driver is een bloedsnelle Audi RS5 uit 2012 met een “ouderwetse” V8 onder de kap.

Racen zit zo’n beetje verweven in het DNA van de familie Weering. Vier jaar was Max Weering toen hij voor het eerst plaatsnaam in een kart. Dat gevoel, die sensatie liet hem niet meer los. Hij reed kampioenschappen in binnen en buitenland. En op z’n zestiende maakte hij – eindelijk, voor zijn gevoel – de overstap naar de autosport.

Met succes. In 2018 won hij de Zilhouette Cup en dit jaar rijdt Max met een Lamborghini LP620 Super Trofeo in de Supercar Challenge, waarin hij voorlopig de tweede plek bezet. Niet gek voor een coureur van net 19 jaar.

De overstap naar de volwassen autosport was ook het moment dat hij begon met het afstruinen van het internet naar een daily driver, al was er technisch gezien nog het probleem van het ontbreken van zijn rijbewijs. Die eerste auto moest een handbak zijn, weet Max nog. Een bindend advies van zijn vader, omdat kunnen rijden met een H-patroon nu eenmaal onderdeel van je leven op wielen hoort te zijn.

Maar de gekozen Audi Q3 was Max uiteindelijk toch te tam – wat wil je ook als je in het weekend met 200+ km/h over het TT Circuit in Assen raast – en hij ging op zoek naar iets sportievers. Dat vond hij in de vorm van een knalblauwe Audi RS5 Coupé uit 2012, de laatste Rennsport met een ongeblazen V8 in het vooronder.

“De auto bleek geen 350 maar 450 pk te hebben”

Omdat hij vermoedde dat het aantal pk’s weleens een struikelblok kon vormen en hij toch de zegen van het thuisfront wilde, trok Max in zijn enthousiasme honderd paardenkrachten van het totaal af. Die list werkte totdat zijn vader een proefrit met de RS5 maakte en bijna de klinkers uit de straat trok; de auto bleek geen 350 maar 450 pk te hebben.

Zelf verantwoordelijk

Pa zag er de humor wel van in, maar hij was ook duidelijk: je bent zelf verantwoordelijk voor de Audi. Of zoals Voltaire het samenvatte, in een tijd dat heilige koetsen nog werden aangedreven door twee paardenkrachten: “With great power, comes great responsibility.”

Die verantwoordelijkheid heeft ook een financiële kant. “Hij zuipt echt als een malle,” weet Max. “De atmosferische achtcilinder jaag je door tot over de 8.000 toeren, maar dan is het echt van pompstation naar pompstation rijden.” Met de RS5 rijdt hij heel Europa door. “Het is een pure rijdersauto, een machine die emotie oproept. Dat pure spreekt me aan. Ja, als-ie met handbak was geleverd, had ik die gekozen.”

In plaats daarvan gebruikt hij nu de flippers aan het stuur – de coureur in Max vindt een gewone automaat veel te saai. “En dan dat geluid als je terugschakelt. Prachtig.” Nee, helemaal standaard is de uitlaat niet. Het spreekt voor Max dat hij hier voor de budgetoplossing koos. Hij lacht: “Zo’n custom sportuitlaatsysteem kost duizenden euro’s. In plaats daarvan heb ik de middendemper eruit gehaald, een operatie van nog geen 200 euro.”

En wat zijn de raceplannen voor volgend jaar? Max: “We willen met de Lamborghini deelnemen aan de Super Trofeo Europe, een klasse waarin je tegen andere Lamborghini Huracáns rijdt.” Maar wat het ook wordt, een ding is duidelijk: je herkent Max aan de knalblauwe RS5 die buiten zijn pitbox staat geparkeerd.

Volg Max’ race-avonturen via Instagram

Meer fotoverhalen? Lees dan bijvoorbeeld het verhaal van Irma’s stijlvolle Lancia Fulvia Rally, of Gerards kneitersnelle BMW M2.