IN NIELS’ GARAGE | Ducati 1098S 2007

In In Niels’ Garage brengen we je uitsluitend auto’s en motoren die we zélf in de garage hebben staan, of die we in onze garage willen hébben staan. Onze ultieme toekomstige verzameling zo je wilt. Dit keer: een bloedhete Ducati 1098S uit 2007.

Het exemplaar waar we onze blik op hebben laten vallen staat te koop bij petrolhead en Niels’ Garage-vriend Sam van Dalen, die je misschien ook kent van zijn creatieve video-uitspattingen op Facebook. Een 1098S in exact de juiste kleur en exact de juiste uitvoering, en met een kilometerstand waar een gemiddelde oude dame niet aan kan tippen. Enfin, laat dat maar aan Sam over: iemand die z’n bedrijf Italië in de polder noemt, snapt hoe het werkt. Dit is zoals Ducati het bedoeld heeft!

DNA

Om te begrijpen waar de 1098S vandaan komt en wat hem zo speciaal maakt, moeten we terug naar 1994. Ik was zeven toen het merk uit Bologna de 916 introduceerde en stond in vuur en vlam. Het boekje van de regionale motorzaak viel na verloop van tijd automatisch open op de juiste bladzijde en het aantal keren dat ik om de motor in de showroom draaide, is ontelbaar. Wat een machine!

De dubbele Termignoni’s staan garant voor een schreeuwende soundtrack!

Opvolger

Inmiddels zijn we zo’n 25 jaar verder en vind ik zo’n 916 nog net zo mooi als toen. Het lijkt wel alsof ze niet echt oud worden. Maar het succesvolle ontwerp van de 916 stelde Ducati echter voor de onmogelijke missie een waardige opvolger te creëren. Met de 999 bouwden ze een radicaal anders ogende motor met twee gekke ronde koplampjes boven elkaar en een geïntegreerd uitlaatsysteem. Voor velen destijds een no-go, maar ook van de 999 kan inmiddels gezegd worden dat het design heel aardig is opgedroogd.

Gezien de hevige reacties op het design van de 999 besloot Ducati het in 2007 met de 1098 qua ontwerp iets voorzichtiger aan te pakken. Terug naar horizontaal geplaatste koplampen en losse uitlaten. De reacties bleken louter positief. Wat een parel!

Dit is zoals Ducati het

bedoeld heeft!

De “S” versie is onder andere voorzien van Öhlins voor- en achtervering, aluminium gesmede wielen en brengt je met zijn 160 achterwiel-pk’s onder de 3 seconden naar de 100. Je koopt deze fiets overigens niet vanwege de ongeëvenaarde cijfers, maar combineer ze met de waanzinnig stijve buizenframes van Ducati én de dubbele Termignoni’s en je kunt rekenen op een ongekende beleving. Een schreeuwend rood Italiaans monster dat je keer op keer kippenvel bezorgt.

Het digitale display voorziet je ieder moment op de hoogte van de broodnodige informatie.

Lezen voor hoeveel deze machine van jou is, kan hier.

Meer snelle fietsen? Hebben we een pagina voor!

Jorn Veerbeek is fotograaf en petrolhead, maar niet per se in die volgorde. Zijn zeeblauwe custom Moto Guzzi ken je misschien al van deze oogstrelende fotoshoot met Olympisch shorttrack-kampioen en Niels’ Garage-vriend Suzanne Schulting.