FOTOVERHAAL | Met een Lada Niva naar de Noordkaap

Frits de Haan uit Glimmen is een buitenman. Ik ontmoette hem voor het eerst tijdens een offroad-dag in Duitsland. Hij viel me vooral op door zijn niet alledaagse terreinwagenkeuze; waar de meeste mannen en vrouwen door Fursten Forest ploegden in een Land Rover Defender reed Frits de hele dag met een legergroene Lada Niva uit 1990 door de blubber. Russisch DNA, een gewicht van 1050 kg en amper 80 pk onder de kap. En dan zaten zijn zoons ook nog achterin. Toen hij me de volgende dag vertelde dat hij de Lada had gekocht om er mee naar de Noordkaap te rijden en het offroaden vooral bedoeld was om de Niva eens goed te testen, wist ik twee dingen zeker: dat er een steekje bij hem los moest zitten én dat ik er een vriend bij had.

Noordkaap Challenge

Een vriend met onvervalst avonturiersbloed. Hij was eigenlijk op zoek naar een 4×4 voor de jacht; de Lada Niva sprak hem aan omdat je ze zo weinig ziet. Maar toen hij eindelijk op een mooi exemplaar stuitte, bleef zijn blik hangen bij een sticker op de zijkant van de auto. De eigenaar vertelde hem dat de auto had meegedaan aan de Noordkaap Challenge, een monstertocht van 7500 kilometer dwars door Scandinavië naar het noordelijkste punt van Europa en terug, waarbij de deelnemers geld ophalen voor Serious Request. Frits wist genoeg: hij kocht de Niva – eigenlijk puur op emotie – en belde meteen collega en autoliefhebber Casper Barendse met de vraag of hij in december zijn agenda vrij kon maken.

Hij ziet schoonheid in de afzondering, in de stilte van het landschap

Een paar weken geleden begonnen ze aan de meest epische road trip van hun leven. Beladen met een imperiaal vol uitrusting – een set spikebanden, een paar jerrycans met benzine en een snowboard – zetten de mannen in konvooi koers naar Zweden, waar ze de boot pakten naar Finland. Niet lang daarna was het overigens alweer einde konvooi: de kruissnelheid van de Niva ligt rond de 90 km/h en bij dat soort snelheden vliegen de moderne Land Rovers Discovery en Volvo’s XC90 je om de oren. Niet dat Frits dat een probleem vond trouwens: net als ik ziet hij schoonheid in de afzondering, in de stilte van het landschap.

-30 °C

Wanneer ze de witte wereld van Noorwegen bereiken, wordt die stilte bijna tastbaar. Ze rijden over ijswegen die zich honderden kilometers achtereen tussen besneeuwde dennenbossen uitstrekken. Dit is land waar je een uur rechtdoor kunt rijden zonder andere weggebruikers tegen te komen. Tenminste, als je de rendieren en elanden niet meetelt. De Lada klaagt ondertussen geen moment. Als ze hem ’s ochtends bij -30 °C onder een laag sneeuw vandaan toveren, hoest de viercilinder een paar keer slaperig en slaat dan aan alsof het business as usual is.

Frits (op IEDERE foto te herkennen aan zijn Mart Smeets-trui) stookt vuur met zelf gekapt hout.

Snowboard

Om het thuisfront te laten meegenieten van hun arctische avontuur – en als tegenprestatie voor het sponsoren van Serious Request – voeren Frits en Casper onderweg opdrachten uit. Ze zwemmen in een wak dat de organisatie uit de ijsvloer van een Zweeds meer heeft gezaagd; en in het dorpje Falun laat Casper zich op het snowboard achter de Niva door de hoofdstraat trekken.

Zonder twijfel materiaal voor de bucketlist, maar toch is het een ander moment waar Frits met de meeste voldoening aan terugdenkt. Langs de rand van een Fins meer in the middle of nowhere hakken ze een zorgvuldig geselecteerd boompje om voor een kampvuur. De koffie die ze daarop zetten, in een volmaakt sereen landschap, is het beste wat ze in dertien dagen drinken. Nou vooruit, afgezien van de champagne die ze drinken als ze na bijna vierduizend kilometer eindelijk de mythische Noordkaap bereiken.

Check hieronder de rest van het fotoverhaal!

Frits en Casper aan de champagne op de Noordkaap.
De belangrijkste sticker van allemaal!
Spikebanden monteren bij arctische temperaturen: altijd lastig.
Dit behoort in principe tot de standaard uitrusting van iedere 4×4. Maar da’s logisch.
Verrassend smaakvol dashboard met knopjes en schakelaars!
De minimale binnenverlichting kreeg een kleine upgrade om de navigator te helpen tijdens de donkere Noorse uren (zo’n 22 uur per dag).
Dit ademt vertrouwen als je aan een reis van 7500 km begint. (On a serious note: de auto werd minutieus geprepareerd door Garage Caspers.)
Niet op je dak landen dus…
Watertemperatuur: -2. Helden! (Frits moest overigens gemaand worden het wak te verlaten; die had het wel naar zijn zin.)
Viersterren overnachting. En nog veel meer tijdens heldere nachten.
Lada Niva vs. Land Rover Discovery 3: 1-0
De foto voor boven hun bed.

Fotografie: @noordkaapchallenge