CLASSICS | De Amsterdamned Alfa

Mark Vianen (bouwjaar 1982) draaide in zijn jeugd de VHS-band van Amsterdamned grijs. Niet omdat hij de film zo goed vond, maar vanwege de auto van het hoofdpersonage. Dertig jaar later komt hij oog in oog met zijn held van toen. Niet Huub Stapel dus, maar diens donkergrijze Alfa Romeo Giulietta Sprint uit 1960.

Mark herinnert zich nog goed wanneer hij de Giulietta Sprint voor het eerst zag. Of eigenlijk, wanneer hij hem voor het eerst hoorde. Hij was jong, eigenlijk nog veel te jong voor de grachtengordelhorror van Amsterdamned (1988), maar toen de film thuis voor het eerst werd afgespeeld op VHS was daar plotseling dat heerlijke uitlaatgeluid van rechercheur Eric Vissers niet alledaagse vervoersmiddel. De Alfa Sprint zette zich onmiddellijk vast in het brein van de jonge Mark. Zijn passie voor Alfa Romeo – hij heeft er zelf twee – is daar op dat moment begonnen.

Kentekencheck

Jaren gingen voorbij en met de videoband verdween ook Amsterdamned uit beeld. Maar zo nu en dan dacht Mark terug aan die donkergrijze Giulietta Sprint en dat kenmerkende Alfa-roffeltje. Wat zou er van die auto geworden zijn? Een kentekencheck op de site van de RDW bood een aanknopingspunt: de auto was nog in Nederland. Een meevaller als je bedenkt dat de vraag naar Giulietta’s sinds 1988 enorm gestegen is en de auto dus ook ergens na de opnames van Amsterdamned naar het buitenland verdwenen had kunnen zijn.

“Een meevaller: de auto was nog in Nederland”

Vorig jaar kon Mark zijn nieuwsgierigheid niet langer bedwingen. Hij zette een zoektocht uit onder zijn contacten van het Alfa-forum en het duurde niet lang voordat er iemand reageerde: de auto was gezien bij een garagebedrijf in Noord-Brabant. Een paar telefoontjes later was de standplaats van de Alfa boven water, en belangrijker: eigenaar René van Loon was gecharmeerd van Marks verhaal en nodigde hem direct uit de auto bij hem thuis te komen bekijken.

Maar wat was nou toch het bouwjaar?

De geschiedenis van de Sprint gaat vermoedelijk terug tot 1960, maar toen de auto in 1985 naar Nederland werd geïmporteerd, heeft de RDW er bouwjaar 1955 van gemaakt. Onmogelijk, weet Mark, aangezien de Giulietta er medio jaren vijftig nog heel anders uitzag. Laten we het erop houden dat de RDW het in die tijd nog niet zo nauw nam met de herkomst van mobiele immigranten. Niet veel later zijn er de opnames van Amsterdamned, waarna de auto in de jaren negentig in Oosterbeek terecht komt, bij iemand die er een paar evenementen op Zandvoort en Assen mee bezoekt. Op een van die evenementen loopt een jonge René rond, die als een blok valt voor de elegante vormen van de door Bertone getekende Giulietta en de auto in 1996 in zijn bezit krijgt.

Huub Stapel als inspecteur Eric Visser in Amsterdamned.

En dan is het zo ver. Op een mooie dag in april staat Mark oog in oog met de Sprint die hij kent uit de soundtrack van zijn jeugd. De Alfa staat erbij alsof hij zo vanaf het witte doek is komen rijden en het is duidelijk dat er altijd goed voor gezorgd is.

Nóg een verrassing

Onder de motorkap wacht Mark overigens nog een verrassing: de Sprint is voorzien van een krachtige 1600-motor met dubbele bovenliggende nokkenassen en een vijfversnellingsbak, die tijdens de productiecyclus van de Giulietta nooit een optie zijn geweest. Wat overigens wel verklaart waarom Huub Stapel er zo ongenadig hard mee over de Amsterdamse grachten kon jagen. Even roert de detective in Mark zich opnieuw: waar komt die motor vandaan? Maar dan bedenkt hij zich. Sommige mysteries moet je niet willen oplossen.

Bovendien, veel tijd om na te denken heeft hij niet als René hem de sleutels van de Sprint overhandigt en naar de bestuurdersstoel wijst. Niet lang daarna begint Mark aan een van de meest memorabele autoritten van zijn leven. Heel even is hij weer die jongen van acht. Maar dan wel een jongen van acht in de Alfa van inspecteur Eric Visser, Amsterdamned!

Foto’s: Mark Vianen