BIKES | Deze Rickman Triumph caferacer is een statement in stijl

De eerste caféracers waren in feite budgetoplossingen: in de kleine garages van de Engelse middenklasse werden standaard motoren (Nortons, Triumphs, BSA’s) vertimmerd tot pijlsnelle custom racemotoren. Het stuur ging naar beneden en alle overbodige kilo’s werden vakkundig van het frame gesloopt. In de kroeg volgden de weddenschappen: wie bouwde de snelste? Wie slaagde er in een rondje om de kerk te voltooien vóórdat het liedje op de jukebox was uitgespeeld?

Elastieken motorframes

Het spreekt voor zich dat er na een paar pints regelmatig onverantwoorde risico’s werden genomen. Wat ook niet hielp: de Engelsen bouwden leuke en snelle motoren, die zich fijn lieten opkietelen, maar de kwaliteit van het ijzerwerk bleef daar vaak bij achter. Maar gelukkig waren daar Ron en Derek Rickman, die met een kwalitatief alternatief kwamen voor de elastieken motorframes waar Triumph in die tijd om bekend stond. 

Fietsenmaker

Dit is de Rickman Triumph van Henry van der Sleen uit Zuidwolde, vriend van mijn vader en tot voor kort eigenaar van de plaatselijke fietsenwinkel. Yep, de fietsenmaker was in de avonduren bezig met een heel ander soort fiets. Na zijn eerste Norton Commando caféracer, volgden een eerste Rickman Triumph en een Rob North Norton. Stuk voor stuk gedemonteerd tot op het blanke staal en daarna opgebouwd naar eigen smaak – want ook dat is eigen aan de caféracer: er zijn er geen twee hetzelfde.

“Ton up”

Ook zijn laatste creatie kwam op dezelfde manier tot stand. De krachtbron is een 750cc tweecilinder T140V-blok van Triumph, waarbij de ‘V’ staat voor 5-versnellingsbak (voor de fijnproever: het kuipwerk is van Avon, de remmerij van Lockheed). De term ‘Ton-up’ uit de headerfoto staat voor het bereiken van de 100 Mph grens (160 km/h), oftewel “The Ton”.

Oef, wat fraai.

P.S. Henry’s Rickman Triumph beschikt over open uitlaten en die moet je natuurlijk horen. Hou Niels’ Garage in de gaten voor een video van de bijpassende ear candy.

Jorn Veerbeek is fotograaf en petrolhead, maar niet per se in die volgorde. Zijn zeeblauwe custom Moto Guzzi ken je misschien al van deze oogstrelende fotoshoot met Olympisch shorttrack-kampioen en Niels’ Garage-vriend Suzanne Schulting.