IN NIELS’ GARAGE: Jaguar XJS 4.0 Litre 1996

In In Niels’ Garage brengen we je uitsluitend auto’s die we zélf in de garage hebben staan, of die we in onze garage willen hebben staan. Onze ultieme toekomstige autoverzameling zeg maar. En daarin is uiteraard ook plaats voor guilty pleasures. Hoewel ik de Jaguar XJS daar natuurlijk te kort mee doe. Vooral dit exemplaar van de derde en laatste generatie. Sterker: deze XJS 4.0L is van 1996, het allerlaatste jaar dat ze in Coventry uit de fabriek kwamen rollen.

Die derde generatie vind ik vooral van binnen heel erg opgeknapt. Laat ik het zo samenvatten: wat de interieurdesigners bij Jaguar tussen 1975 en 1988 op papier hebben gezet, loopt niet over van tijdloze schoonheid. Bij iedere facelift (waarin jammer genoeg ook de kenmerkende achterlichten werden ingeruild) werd de XJS begeerlijker. Beter presterend, stoerder, luxer. 

“Mijn jeugd werd gedomineerd door andere vormen”

Ook nu nog vind ik die langgerekte lijnen en die enorme motorkap heerlijk om naar te kijken. Maar mijn jeugd werd gedomineerd door andere vormen. Ehh… dan heb ik het natuurlijk over auto’s: de vloeiende lijnen van de 911, de funky Lamborghini Countach en platgeslagen Ferrari Testarossa; niemand had het over de Jaguar XJS. Misschien was het concept niet modern genoeg. De XJS is geen uitgesproken sportauto; geen praktische sedan, maar een echte GT in de traditie van de E-Type en de Ferrari’s van de jaren ’60 en ’70.

Hoe dan ook, de XJS is cool en hij hoort thuis in Niels’ Garage. Voor wie niet wil wachten: dit origineel Nederlandse exemplaar is te koop bij Garage Caspers in Eelde voor de prijs van een nieuwe Renault Clio (ook leuk, maar voor hetzelfde geld heb ik liever een 4 liter zescilinder).

Donkere, bijna Amerikaanse achterlichten van de derde generatie.

Laag en hoekig, precies goed.

Lekker veel poetswerk voor op een druilerige zondag.

Alleen een Jaguar komt weg met zoveel hout.

Het pookje werd door de jaren heen steeds een paar millimeter dikker. 

Hallo 1996!

Als je deze koopt: meteen die nieuwe radio eruit en vervangen door iets period corrects.

Toen auto’s nog echte klokjes hadden. Mét wekkerfunctie?

Sowieso +1 voor auto’s met een naar voren kantelende hood. Of zoals de Engelsen zeggen: bonnet, old chap!

Monsterlijk (hoewel je ook kunt doorsparen voor de nog brutere 6 liter V12).

Fotografie: Maarten van Hemel