TECH | Dit is de eerste MPM PS160 in Nederland

There’s a new kid in town: dit is de PS160 van MPM Motors, een jonge Franse autoproducent met een snufje Russisch DNA. Garage Caspers uit Eelde had de primeur. Niet alleen voor het Noorden trouwens, maar voor heel Nederland. De vierdeurs sportcoupé zet niet in op monsterlijke prestaties, maar op een prijsniveau waarvoor je normaal gesproken alleen bij de plaatselijke Dacia-dealer kunt shoppen.

Dus toen Coen Caspers me een paar dagen geleden uitnodigde de pre-productie versie van de PS160 van dichtbij te komen bekijken, wilde ik wel eens zien wat je precies krijgt voor 22K (waarvan ruim de helft bestaat uit centen die je naar de BV NL overmaakt). Dat, én ik was benieuwd naar de koffie waar Coen al een tijdje over opschept. 

Spartaans

Kort samengevat: voor de nieuwprijs krijg je een lekker getekende vierdeurs coupé met een laag gewicht van 1225 kg – dankzij een deels uit carbon opgetrokken carrosserie – met een redelijk spartaans interieur en een zuinige PSA motor. Geen uitzonderlijk sportieve prestaties dus, maar wel een actieradius waar je vrolijk van wordt.

Elektrisch

Persoonlijk had ik er geloof ik een zescilinder in geslingerd en de aandrijving naar de achterwielen verlegd, maar dan zet je ook meteen een streep door het USP van de auto, omdat je a. het gewicht aanzienlijk omhoog brengt en b. meteen het prijssegment van de Aziatische coupe’s in dendert. Om te onderstrepen dat ze inzetten op verbruik presenteert MPM Motors in 2019 een hybride en elektrische versie van de PS160.

En de koffie? Die was inderdaad smaakvol, maar eerlijk is eerlijk: als je tussen de Land Rovers, Jaguars en Porsches van Caspers staat, smaakt zelfs een kopje huismerk filterkoffie nog als een handgemalen Italiaan.