FOTO’S | 9 Porsches met bizarre dakaccessoires

De klassieke daklijn van Porsche vraagt van oudsher natuurlijk om HELEMAAL NIETS. Maar goed, als je Porsche je enige vervoersmiddel is, of je rijdt toevallig een originele Porsche 911 Safari (zie foto hierboven), dan moet je wat natuurlijk. Dat “wat” levert dan Elfers op die strikt genomen iedere Porschewet tarten, maar stiekem ook wel iets cools hebben. Roof racks, dakdragers en daktenten; dat werk. Enfin, oordeel zelf maar.

Waarom zou je een kayak op je 911 Carrera S vastsnoeren, als er ook ruimte is voor twee? Eigenlijk heel logisch voor een twoseater. Enige punt van kritiek: blauwe bootjes waren beter geweest.

De Porsche 550 RS Spyder was de allereerste Porsche met spoiler. Of is het nou een dak. Hoe dan ook: dit cultureel erfgoed ziet er natuurlijk niet uit, behalve als je ‘m laat vastleggen door de uitermate getalenteerde @fierlinga_dffotografie.

De kampeerhut van @996roadtrip is natuurlijk next level! Pluspunten voor het daadwerkelijk gebruiken van je Porsche 996 roof tent – de meeste van dit soort ideeën sterven namelijk in schoonheid. Wie Brock Keen – ook eigenaar van een vintage Range Rover – volgt op Instagram, weet dat het leven van de man een soort doorlopende road trip is. Extra punten voor de Stanley thermosfles op de voorgrond.

Heel ecofähig dit hoor. Paar puntjes aftrek voor die lelijke dakdragers; had ze dan op z’n minst zwart gespoten.

Dit is de officiële dakkoffer van de BV Porsche. “Clean as f*ck”, noemen we dat bij Niels’ Garage.

We weten nog steeds niet wat we erger vinden: die Rauwelt-Begriff spoilert of het op pad gaan met vier (!) volwaardige reservewielen. P.S. Wat moet dat beroerd sturen…

Het bewijs dat je een dakrekje ook zó stijlvol kunt uitvoeren, dat je ‘m eigenlijk nooit meer van je 911 af wilt schroeven.
Deze Cayenne Turbo met kraan van Pursuitsystems kun je huren voor je amateurfilmpjes. Topsnelheid mét kraan: 224 km/h. En o ja: je moet wel je 911 verkopen om de huur te kunnen betalen.

Porsche 911 Safari – Martini livery. Het reservewiel werd op het dak geplaatst omdat er a. een tweede reservewiel in het vooronder huisde, of b. andere reserveonderdelen in de kofferruimte werden vervoerd. (Een derde verklaring kan zijn dat het extra gewicht voor het offroad-gedrag negatief zou kunnen beïnvloeden.)  foto: Christopher Wilson